«Εναλλακτικά σχολεία» (συνέχεια)

Διαβάζοντας για τα εναλλακτικά σχολεία προηγούμενης ανάρτησης γεννάται εύλογα το ενδιαφέρον για το πώς δουλεύουν.

Στην ιστοσελίδα του Σχολείου «Glocksee Schule»παρουσιάζονται γενικά στοιχεία για το τρόπο λειτουργίας του σχολείου. Ακολουθούν τα κυριότερα σημεία σε ελεύθερη μετάφραση (σημ. κάθε σχολείο λειτουργεί «αυτόνομα»):

Στην κατώτερη βαθμίδα εκπαίδευσης υπάρχουν δύο γκρουπ μαθητών που σε καθένα συμμετέχουν παιδιά διαφορετικής ηλικίας. Το πρώτο έχει μαθητές των πρώτων τριών τάξεων και το δεύτερο μαθητές από την Τετάρτη μέχρι και την έκτη τάξη.

Στη βαθμίδα αυτή το μάθημα δε χωρίζεται αυστηρά από τον ελεύθερο χρόνο. Υπάρχουν φάσεις μετάβασης ανάμεσα στη μάθηση, την εργασία, το παιχνίδι τις εξατομικευμένες δραστηριότητες και την ανάπαυλα. Τα παιδιά αντιμετωπίζονται ως άτομα που έχουν ανάγκες και είναι σε θέση να πάρουν αποφάσεις και να πράξουν ανάλογα. Κάτι τέτοιο απαιτεί ιδιαίτερη οργάνωση της μαθησιακής διαδικασίας, ένα ιδιαίτερο ρόλο στον εκπαιδευτικό και ειδική διαμόρφωση του ημερήσιου προγράμματος.

Οι εκπαιδευτικοί κάνουν «προτάσεις εργασίας» στα παιδιά, μέσα από τις οποίες οι μαθητές θα δουλέψουν και θα μάθουν. Αυτό σημαίνει ότι δεν κάνουν όλα τα παιδιά τα ίδια. Οι μαθητές αναλαμβάνουν οι ίδιοι την ευθύνη για το τι θα μάθουν. Επιλέγουν δηλ. μόνοι τους τις εργασίες, τα βοηθητικά μέσα που θα χρησιμοποιήσουν και τους συνεργάτες τους. Αυτό δε σημαίνει ότι αφήνονται όλα στην τύχη τους ή ότι η εργασία είναι εθελοντική. Το κάθε παιδί πρέπει να αφιερώσει ένα μέρος του χρόνου του για τις σχολικές εργασίες. Οι «προτάσεις εργασίας» είναι συστηματικές και υποχρεωτική η συμμετοχή των παιδιών.

Οι εκπαιδευτικοί θέτουν γνωστικούς, κοινωνικούς και συναισθηματικούς στόχους. Αυτοί υλοποιούνται μέσα από «διαθεματικά» σχέδια εργασίας που είναι προσανατολισμένα στις ανάγκες των παιδιών. Τα σχέδια εργασίας υλοποιούνται τόσο μέσα στην τάξη όσο και στις 4 εβδομάδες «πρότζεκτ» που διοργανώνονται κάθε χρόνο από το σχολείο. Στις εβδομάδες αυτές τα παιδιά εργάζονται σε θέματα που επιλέγουν έξω από τα όρια της τάξης και σε ομάδες με παιδιά διαφορετικών ηλικιών.

Στη βασική βαθμίδα του σχολείου δεν υφίσταται το μάθημα των 45 λεπτών. Το καθημερινό πρόγραμμα διαμορφώνεται κατόπιν συνεννοήσεως ανάμεσα στα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς.

Σημαντικό ρόλο στην καθημερινή σχολική ζωή παίζει η συνάθροιση της κάθε τάξης που πραγματοποιείται στο ξεκίνημα της κάθε μέρα. Εδώ τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί συνομιλούν, λύνονται οι διαφορές, οι μαθητές εκφράζουν τα ενδιαφέροντά τους, οι εκπαιδευτικοί παρουσιάζουν τις «προτάσεις» τους και καθορίζεται το σχολικό πρόγραμμα όλης της μέρας. Οι εκπαιδευτικοί δεν ορίζουν απλά εργασίες και στη συνέχεια βοηθούν τα παιδιά. Προτείνουν, τεκμηριώνουν τις προτάσεις τους, τις συζητούν με τα παιδιά και τις θέτουν προς κρίση. Το υλικό που έχουν προετοιμάσει και το γενικότερο πλάνο αλλάζει, ανάλογα με την περίπτωση και τις ανάγκες των παιδιών. Λαμβάνεται υπόψη τόσο η κατάσταση του παιδιού στο σχολείο όσο και έξω από αυτό. Για το λόγο αυτό είναι σημαντική η στενή συνεργασία με τους γονείς.

Το πρόγραμμα είναι γενικά ανοιχτό στις ομάδες των πρώτων τριών τάξεων, ενώ τα πράγματα διαφοροποιούνται στις ομάδες των υπολοίπων τάξεων (3-6). Μαζί με τους δασκάλους της τάξης υπάρχουν και οι δάσκαλοι ειδικοτήτων (πχ. Αγγλικών ή Γαλλικών). Η μέρα στο σχολείο είναι πιο «σφιχτά» διαμορφωμένη, η ύπαρξη ενός «ωρολογίου προγράμματος» αποκτά όλο και πιο μεγάλη σημασία. Όσο βαδίζουν οι μαθητές προς την ανώτερη βαθμίδα του σχολείου (την έβδομη τάξη) οι υποχρεώσεις τους αυξάνουν σταδιακά.

Πηγή: Glocksee Schule

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: