Laptop στην τάξη…

3065845bd2392971aa.jpg

Όλοι αναπολούμε το Μίμη της φωτογραφίας συνδέοντάς τον με τα ξένοιαστα χρόνια του Δημοτικού Σχολείου. Για τους σημερινούς μαθητές δε λέει και πολλά. Σε κάποια χρόνια (πολλά ή λίγα) θα αναπολούν τη «σάκα» του. Το ΥΠ.Ε.Π.Θ. προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις των καιρών προωθεί σταδιακά τη χρήση του φορητού υπολογιστή στη τάξη.

Ξαναθυμήθηκα ένα αφιέρωμα του «Der Spiegel» που δημοσιοποιήθηκε πριν μερικούς μήνες. Είχε τον ευρηματικό τίτλο «Web 0.0». Αφορμή στάθηκε ένα δημοσίευμα των «New York Times» σύμφωνα με το οποίο κάποια σχολεία των Η.Π.Α. έκαναν τη δική τους επανάσταση: Ανέστειλαν προγράμματα χρήσης των φορητών υπολογιστών στο σχολείο από τους μαθητές.

  • ...»Γεμίσαμε τις αίθουσες διδασκαλίας με τεχνολογία και τώρα αναρωτιόμαστε τι είναι τελικά σωστό. Αντί για τη μάθηση χρησιμοποίησαν οι έφηβοι τα Laptops για να κατεβάσουν πορνογραφικό υλικό ή για να «χτυπήσουν» ιστοσελίδες τοπικών επιχειρήσεων. Οι σχολικές επιδόσεις έπεσαν κατακόρυφα»….
  • …»Στα Μαθηματικά είδα και τις τρεις ταινίες «ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών». Μια συμμαθήτριά του εξηγεί ότι χάρη στον υπολογιστή είναι πια ήσυχη την ώρα του μαθήματος. Κανείς πια δε μιλάει αφού όλοι μπορούν να επικοινωνήσουν με «chat». Για πολλούς ο υπολογιστής ήταν ένα μεγάλο mp3 player…»

  • …»300.000 δολ. πλήρωσε η πολιτεία σε ετήσια βάση μέχρι σήμερα για το πρόγραμμα των laptop. Oι γονείς πληρώνουν 25 δολ. το μήνα και για μαθητές της 11ης και της 12ης τάξης 900 δολ. το χρόνο. «Δεν αξίζει τον κόπο»… Τα Laptops είναι ένα ωραίο παιχνίδι για τους νέους, αλλά εξέτρεψαν το μάθημα. «Φυσικά και τα παιδιά προτιμούν «Counter Strike» αντί για εργασίες στα μαθηματικά». Μέσα σ’ όλα παρουσιάζουν τα μηχανήματα συνεχώς βλάβες. Οι τεχνικοί έπρεπε κάθε μήνα να τα επιδιορθώνουν. Το πρόβλημα της ασφάλειας δεν το πήραμε ποτέ στα σοβαρά. Οι μαθητές της 10ης τάξης χτύπησαν το σύστημα ασφάλειας και μετά από λίγο καιρό ξανά. Στο τέλος φορτώθηκαν τα μηχανήματα τόσο πολύ με λογισμικό ασφαλείας που έκαναν 10 λεπτά για να φορτώσουν και να είναι έτοιμα για λειτουργία και άλλο τόσο για να κλείσουν. Για το λόγο αυτό ήταν πια άχρηστα στο μάθημα»…
  • …Ένα μεγάλο πρόβλημα αποτελούν οι δάσκαλοι. Εδώ και χρόνια προσπαθεί το σχολείο να εκπαιδεύσει τους δασκάλους στα νέα μέσα. «Χάσιμο χρόνου», λέει… Συναδέλφους της γενιάς του τους αποκαλεί «ψηφιακούς μετανάστες»: στον τομέα του χειρισμού των υπολογιστών δεν είναι σε θέση να φθάσουν τους μαθητές τους ούτε στο ύψος των ματιών τους.
  • …Τα παιδιά κατέστρεφαν συνεχώς μηχανήματα. Πάνω από 100 φορητοί υπολογιστές έπρεπε κάθε μήνα να επιδιορθώνονται. Κάποιοι μαθητές χρησιμοποιούσαν τους φορητούς για να παίζουν δυνατά μουσική στους διαδρόμους. Επίσης το γεγονός ότι είχαν λογισμικά ασφάλειας τους βάρυνε τόσο που χρειάζονταν δέκα λεπτά για να είναι έτοιμα για χρήση. «Έτσι χάνονταν συστηματικά 15 λεπτά από κάθε μάθημα»…

Και η άλλη πλευρά:

  • ...Η Σάντυ αποφασίζει για τον καιρό. «Βροχή» πληκτρολογεί στο φορητό της και στην οθόνη εμφανίζεται ένα σύννεφο. «Αέρας» γράφει και το μηχάνημα βγάζει ένα ήχο. Στη συνέχεια πηγαίνει η εξάχρονη στη θάλασσα. Μπροστά της εμφανίζεται ένας εικονικός χάρτης της δυτικής ακτής της αμερικής. Το ξανθό κορίτσι κάνει δεξί κλικ στο Σ. Φραντσίσκο. Αυτό ήταν! Το κουδούνι του σχολείου χτυπά και το μάθημα της Μελέτης έχει τελειώσει. «Γιατί τώρα;» διαμαρτύρεται η μικρή. «Θέλω να συνεχίσω!»…
  • …»δε διαπιστώσαμε ότι με τα νέα μέσα επηρεάστηκε η «συγκέντρωση της προσοχής» των μαθητών. Όποιος δε θέλει να προσέξει μπορεί να το κάνει είτε με είτε χωρίς υπολογιστή. Το πρόβλημα αυτό είναι τόσο παλιό όσο και ο σχολικός θεσμός. Παλιότερα οι μαθητές έγραφαν σημειώματα, ζωγράφιζαν κόμιξ, έφτιαχναν βαρκούλες. Σήμερα σερφάρουν στο διαδίκτυο»…
  • …»Οι παλιότεροι μαθητές διοργανώνουν απογευματινά μαθήματα εκμάθησης… 4 φορές την εβδομάδα οι υπεύθυνοι της Computex είναι διαθέσιμοι για να λύσουν τεχνικά προβλήματα των laptops. Η Computex δεν είναι κάποια εξωσχολική εταιρεία αλλά ομάδα εργασίας του σχολείου. Οι μαθητές, μαζί με κάποιους γονείς και δασκάλους, αναλαμβάνουν την ευθύνη της τεχνικής υποστήριξης. Με αυτό τον τρόπο καταφέρνουν να ξεπεράσουν το 80% των τεχνικών προβλημάτων. Από τα 400 περίπου laptops που είναι διαθέσιμα στο σχολείο λιγότερα από πέντε είναι κάθε φορά στην επισκευή»…

Διδακτικό το αφιέρωμα. Το νόμισμα έχει πάντοτε δύο όψεις. Η εμπειρία έδειξε ότι η θεοποίηση του μέσου και η καλλιέργεια λανθασμένων προσδοκιών οδήγησαν στην αποτυχία. Η αποστροφή οδηγεί στην απομόνωση. Η επιτυχία δεν έχει απαραίτητα συγκεκριμένη συνταγή, αλλά απαιτεί ριζική αλλαγή νοοτροπίας, καθολική ενεργοποίηση όλων όσων εμπλέκονται στην εκπαίδευση. Οι Τ.Π.Ε. δεν έρχονται για να αλλάξουν το σχολείο. Το σχολείο αλλάζει και υποδέχεται στις Τ.Π.Ε. για να κάνει τα βήματά του πιο σταθερά όπου και όταν χρειάζεται.



					
Advertisements

One Response to Laptop στην τάξη…

  1. […] βρισκόμαστε πιο μπροστά από όλους; Η εκπαίδευση έχει δύο όψεις όπως και τα περισσότερα πράγματα γύρω μας. Πώς θα […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: