Ο ψηφιακός γραμματισμός είναι ένα πρακτικό ζήτημα;

Διαβάζοντας σήμερα το άρθρο που ακολουθεί ήρθε στο μυαλό μου μια παλιά μου μαθήτρια. Στην πέμπτη Δημοτικού έπλεε σε πελάγη ευτυχίας γιατί είναι «πάρει το ECDL στα windows»! Στα 18 της θα είναι έτοιμη για να ανατρέψει την παρακάτω εικόνα;

«Στιγμιότυπο πρώτο: «Γεια σας από το γραφείο του υφυπουργού κυρίου… τηλεφωνώ. Παρακαλώ πού θα μπορούσαμε να σας στείλουμε ένα δελτίο Τύπου;» «Σημειώνετε; reporter, παπάκι, kathimerini, τελεία, gr». «Μάλιστα. Το «Καθημερινή» με ελληνικούς χαρακτήρες το γράφετε;» «Εε…»

Στιγμιότυπο δεύτερο: Η Ηλέκτρα Σ. 28 ετών, μόλις έγινε δεκτή στο αμερικανικό πανεπιστήμιο της επιλογής της για μεταπτυχιακό. Της ζητούν όμως το ελληνικό ΑΕΙ να στείλει με email το πτυχίο της. «Να κάνουμε τι; Με email; Α, κορίτσι μου, δεν μπορούμε να κάνουμε αυτά τα πράγματα, αν θες έλα εσύ από εδώ να τα κανονίσεις», είναι η απάντηση από τη γραμματεία του τμήματος. Οπερ και εγένετο. Η Ηλέκτρα πήγε στη γραμματεία και μόνη της άνοιξε το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του τμήματος. Αυτόματα, πάτησε το κουμπί «get mail». «Περίμενα μισή ώρα να «κατέβουν» τα εισερχόμενα. Δεν είχαν τσεκάρει το email για μήνες. Υπήρχαν προσκλήσεις από ξένα πανεπιστήμια για συνεργασία στις οποίες κανείς δεν είχε απαντήσει!», λέει η ίδια στην «Κ»…

…Σύμφωνα με έρευνα του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας (ολοκληρώθηκε τον περασμένο Απρίλιο), μόλις το 53% των δημόσιων φορέων κεντρικής διοίκησης διαθέτουν λογισμικό email, ενώ μόνο το 17% διαθέτουν κάποια εφαρμογή ροής εργασίας και διαχείρισης περιεχομένου, εφαρμογές απαραίτητες για την υποστήριξη της αποτελεσματικής επεξεργασίας αιτημάτων πολιτών.

Επιπλέον, μόνο 1 στους 3 δημόσιους υπαλλήλους κατέχουν πιστοποιητικό γνώσης χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή και διαθέτουν λογαριασμό email που να παρέχεται από την υπηρεσία τους. Από το σύνολο των 20 βασικών δημόσιων υπηρεσιών διατίθενται ηλεκτρονικά οι οκτώ (40%). Σε ό,τι αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ηλεκτρονικές υπηρεσίες παρέχουν μόνο το 18% των δήμων, οι 14 από τις 51 Νομαρχίες και… καμία Περιφέρεια. Ετσι, μόνο το 8% των πολιτών συναλλάσσονται ηλεκτρονικά με το Δημόσιο.»

Μια πλευρά της σύγχρονης καθημερινότητας στην ψηφιακή Ελλάδα όπως αποτυπώθηκε σε πρόσφατο άρθρο της Καθημερινής. Ο τεχνολογικός εξοπλισμός δεν κάνει από μόνος του τη διαφορά. Το ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί τελικά τον πυρήνα του όποιου ψηφιακού εκσυγχρονισμού της κρατικής μηχανής.

Ο ψηφιακός γραμματισμός φαντάζει σήμερα περισσότερο αναγκαίος από ποτέ. Οι πιστοποιήσεις δεξιοτήτων χειρισμού της ψηφιακής τεχνολογίας «έχουν γίνει απαραίτητο εφόδιο» (;) ακόμη και για τα μικρά παιδιά (!!!). Αργά ή γρήγορα οι χειριστές της ψηφιακής τεχνολογίας θα είναι εκεί. Τα στατιστικά στοιχεία του άρθρου θα είναι ξεπερασμένα.

Πόσοι όμως από αυτούς θα είναι ψηφιακά εγγράμματοι; Πόσοι θα έχουν γνώση της επίδρασης του εργαλείου που χειρίζονται; Πόσοι θα είναι σε θέση να επεξεργάζονται κριτικά τα περιεχόμενά του; Πόσοι θα είναι σε θέση να τα συγκρίνουν με την εξωτερική πραγματικότητα; Πόσοι θα είναι σε θέση να χειραγωγήσουν τις εξαρτήσεις τους (γνωσιακές, συναισθηματικές, κοινωνικές) με το εργαλείο; Πόσοι θα είναι σε θέση να το αμφισβητήσουν;

Την απάντηση δε θα τη δώσει κανένας οργανισμός πιστοποίησης.

«Εκπαίδευση; Ακούς;»

n
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: